Budowa tuneli – jak to działa?

Celem budowy tuneli pod liniami tramwajowymi lub liniami kolejowymi jest bezpieczeństwo człowieka, natomiast tunele wodne lub kanalizacyjne budowane są w celu ochrony przed klęskami żywiołowymi. Podziemne tunele budowane są po to zaś, aby ułatwić komunikację w miastach i między nimi.

Jak widać budowa tuneli ma na celu tylko zwiększenie jakości życia człowieka, a również zapewnienie bezpieczeństwa i lepszej sprawności komunikacji w miastach i między nimi.

Technologia budowy

Budowa tunelu zawsze wiąże się z o wiele większym ryzykiem niż jakakolwiek inna, naziemna inwestycja. Poruszanie ziemi pod jej powierzchnią może naruszyć jej strukturę i spowodować zapadniecie się gruntu. Odpowiednie obliczenia i testy przeprowadzone wcześniej nie powinny pozwolić, aby do tego doszło, ale wypadki się zdarzają, a opóźnienia oddania do użytkowania takich tuneli są na to niezbitym dowodem.
Najpopularniejszą metodą budowy tuneli w dzisiejszych czasach jest drążenie ich specjalnymi tarczami, które mają średnicę od 2 do nawet 17 m. Zapowiadane jest stworzenie tarczy już nawet o średnicy 19,5 m.

Z coraz większą częstotliwością stosowana jest też budowa tuneli w obudowach żelbetowych, ale odchodzi się od betonu natryskowego na rzecz betonowych prefabrykatów.i obudów segmentowych.

 

road-tunnel-326315_640

Utrudnienia

Budowa tuneli wiąże się z utrudnieniami na drogach, pod którymi tunele są drążone. Wykopy mogą spowodować uszkodzenia budynków na powierzchni, mimo, że testów obliczenia przed rozpoczęciem robót powinny były to wykluczyć. Podczas wiercenia tuneli pod rzeką lub innym zbiornikiem wodnym trzeba liczyć się również z tym, że głębokość odwiertów będzie się zmieniać razem ze zmianą głębokości dna zbiornika wodnego. Tak jest w przypadku tunelu pod kanałem La Manche, którego głębokość waha się od 45 m do aż 75 m głębokości od dna kanału.

Roczny obrót na światowym rynku dotyczący budownictwa tunelów osiąga aż 100 mld dolarów, a są to dane z roku 2018, więc biorąc pod uwagę chociażby ilość polskich inwestycji w tym zakresie, koszty na pewno zdecydowanie wzrosły.